Krajští zastupitelé schválili na začátku minulého roku zadání aktualizace zásad územního rozvoje, základem pro to byla rozsáhlá územní studie. Projektanti a další odborníci v ní doporučují, jak by měla řešená území dle výsledků analýz vypadat.
„Hlavním cílem studie bylo porovnat jednotlivé varianty za stejných podmínek a stejnou metodikou, tak aby bylo možné zúžit výběr na varianty, které pak budou posuzovány v rámci první aktualizace. Studie tak dala odpověď na určení konečné podoby trasy silnice 43, dále zkapacitnění dálnice D1 s výběrem možnosti napojení území východně od města Brna a varianty obchvatu Slatiny,“ uvedl náměstek hejtmana Martin Maleček.
Projektanti doporučili vést silnici 43 bystrckou stopou a ve čtvrtek 27.2.2020 by mělo dojít ke konečnému schválení poslední varianty. „Do procesu pořizování aktualizace šly nakonec tři varianty. Jedna s jihozápadní tangentou v silniční podobě, druhá bez ní a třetí v dálniční podobě. Výsledky územní studie a postup prací na aktualizaci byly několikrát prezentovány představitelům obcí v dotčených oblastech i veřejnosti. Ke schválení je krajskému zastupitelstvu navržena silniční varianta bez jihozápadní tangenty, což doporučila příslušná komise rady, krajská rada i výbor zastupitelstva“ dodal náměstek Maleček.
Připomínky k územní studii a krajskému výběru variant se vztahovaly k trasování silnice 43 přes Bystrc. „V rámci průchodu tímto územím požadujeme, aby byla silnice v Bystrci v tunelu, tubusu nebo překrytá. Pro občany to znamená, že celý průjezd touto městskou částí, včetně úseku kolem přehrady, bude chráněný. Takto je to obsaženo ve výrokové části aktualizace zásad územního rozvoje, která pokud bude krajským zastupitelstvem schválena, bude závazná jak pro územní plán města Brna, tak i pro následná řízení povolující tuto stavbu. Bez splnění těchto podmínek tedy není tato stavba realizovatelná“ popsal Maleček.
Na podzim minulého roku předložili odpůrci bystrcké varianty trasování „43“ komentáře, které zpochybňují závěry krajské územní studie. Na tyto kritické práce odpověděli projektanti studie a vysvětlili, v čem je tato kritika neoprávněná. Jako neoprávněnou ji označilo ministerstvo pro místní rozvoj, ministerstvo dopravy a ministerstvo životního prostředí.